امروزه مشتریِ سوپرمارکت یک مشتری پیچیده است. آنها مانند والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود به دنبال پایین ترین قیمت های ممکن هستند، اما خریداران امروزی نیز با محیط خرید خود بسیار سازگار هستند. دکوراسیون سوپرمارکت میتواند تاثیر بسیار زیادی بر تجربه مشتری داشته باشد. شما نکاتی را خواهید خواند که پس از آن میتوانید بهترین دکوراسیون را برای سوپرمارکت خود انتخاب کنید.
اگر دو فروشگاه رقیب ارزش قیمت مشابهی را ارائه دهند ، ممکن است مصرف کنندگان با ارائه تجربه خرید مفیدتر ، در فروشگاه خرید کنند. آنها همچنین خریداران آنلاین بسیار فعالی دارند و انتظار دارند مکانهای ساخته شده از آجر و ملات مکمل و منعکس کننده حضور آنلاین و رسانه های اجتماعی باشد. صاحبان و اپراتورهای سوپرمارکت به اندازه مشتریان قرن بیست و یکم پیچیده و باهوش هستند - آنها باید بتوانند در یک بازار دائماً در حال رشد رقابت کنند.
آنها می دانند که از آنها انتظار می رود که تسهیلات خرید به روز را داشته باشند که تجربه قابل توجهی برای خریدار عملی فراهم کند و مشتری آنلاین را هنگام ورود برای تحویل گرفتن سفارش ناامید نکنید. آنها همچنین می دانند که مشتری در حال مشاهده چگونگی هزینه ساخت و سازهای نوساز و نوسازی دلار است ، غالباً تصور می کند که یک نوسازی مجلل باعث افزایش مخرب قیمت ها خواهد شد.
مدیران موجود در زمین می دانند که باید فروشگاه خود را به روز نگه دارند - بدون اینکه زیاد خرج کنند ، یا اینکه ظاهراً زیاد خرج می کنند. بیشتر افراد به طور شهودی می دانند چه کاری باید انجام دهند - اکنون بیایید در مورد نحوه انجام این کار بحث کنیم.
نحوه طراحی یک سوپرمارکت (راهنمای فنی)
طرح های چیدمان مغازه از چندین مولفه مهم تشکیل شده است و هنگام طراحی یک سوپرمارکت ، یکی از اصلی ترین نگرانی ها برنامه ریزی استراتژیک چیدمان فروشگاه است. کاملاً مشهور است که توزیع فضای کارآمد شامل تخصیص فضای قفسه و مدیریت چیدمان فروشگاه می تواند تأثیر مثبتی بر رفتار مصرف کننده داشته باشد و رضایتمندی مصرف کننده بالاتری را به دنبال داشته باشد.
از این رو ، نیاز به مطالعه و تجزیه و تحلیل عوامل مختلفی که ظاهراً با یکدیگر و پروژه همبستگی ندارند: جنبه های فنی ، بازاریابی ، اجتماعی و روانشناختی. همه آنها عوامل کلیدی هستند که بر مداخله پروژه شما تأثیر می گذارند و می توانند بهینه شوند.
در این مقاله مراحل طراحی صحیح یک سوپرمارکت را شناسایی خواهیم کرد: از مقررات مرجع ساختمان گرفته تا توزیع فضاها و در نتیجه انواع مختلف چیدمان. سرانجام ، ما یک مثال عملی در مورد نحوه طراحی یک سوپرمارکت ، همچنین نمایش یک فیلم ، اسلایدهای ارائه و یک مدل سه بعدی از پروژه آماده برای بارگیری خواهیم دید.
توزیع و سازماندهی فضا در یک پروژه سوپرمارکت
هدف از طراحی سوپرمارکت کاربردی ، بهینه سازی سازماندهی فضاهای داخلی و به حداکثر رساندن فروش است.
به همین دلیل ، درک و تفسیر عادات مصرف کننده ضروری است و بنابراین انتخاب های طراحی را که می تواند تأثیرات مثبتی بر فروش محصول و برداشت مشتری داشته باشد ، پیاده سازی می کند.
کاملاً مشهور است که چیدمان مبلمان همچنین بر رفتار افراد هنگام خرید تأثیر می گذارد.
مهم این است که چیدمان فروشگاه به ایجاد فضای مثبت خرید کمک می کند ، از مشتریان دعوت می شود که اقامت خود را در سوپرمارکت طولانی کنند و تعداد معینی از خریدهای غیر برنامه ریزی شده ، به اصطلاح "خرید غریزه" را تشویق می کند. در خرده فروشی های فعلی ، چهار نوع طرح معمولی متداول وجود دارد که امروزه فروشگاه ها از آنها استفاده می کنند: طرح بندی شبکه ای ، جزیره ای ، جریان آزاد و پیست اتومبیلرانی.
طرح شبکه
هنگام طراحی یک سوپرمارکت ، راحت ترین طرح مبلمان با مدل شبکه نشان داده می شود. این طرح شامل مسیرهای طولانی است که به صورت خطی موازی یکدیگر قرار می گیرند ، بنابراین یک شبکه ایجاد می شود. خرده فروشان طرفدار این سبک چیدمان هستند زیرا باعث می شود کل فرآیند فروش کارآمدتر باشد. به ویژه ، فضاها را بهینه می کند در حالی که در دسترس بودن بیشتر محصولات و تجربه خرید سریع را تضمین می کند.
مزیت مهم دیگر با ساده سازی جنبه های لجستیکی ارائه می شود ، زیرا به عنوان مثال تأمین قفسه ها و کنترل محصولات مختلف موجود را تسهیل می کند. جنبه های مثبت دیگر جریان فروشگاه و رفت و آمد بین قفسه های مختلف را در نظر می گیرند. به راحتی می توانید در بخشهای مختلف حرکت کرده و جهت گیری کنید ، ایجاد اختلال کمتری در "ترافیک" و کاهش ازدحام. جنبه هایی که اگر بد مدیریت شوند ، می توانند چهره تجارت را به خطر بیندازند و بنابراین سود را کاهش می دهند.
با این حال ، این طرح جنبه های منفی نیز دارد که می تواند بر فروش یا روند مشتری تأثیر بگذارد.
در حقیقت ، حداکثر بهینه سازی فضاها تعیین می کند که قفسه ها همیشه به همان ترتیب و با کمترین تغییرات در طول زمان مرتب شوند. خریداران بیش از حد با این طرح آشنا می شوند و تمایل دارند خریدهای برنامه ریزی شده خود را در زمان کمتری انجام دهند ، بنابراین از "خرید غریزه" جلوگیری می کنند.
شاید دوست داشتید : دکوراسیون آشپزخانه
یک نقطه ضعف دیگر می تواند با یکنواختی توزیع نشان داده شود ، که به دلیل مسائل لجستیکی است و می تواند تجربه مصرف کننده را ناامیدکننده تر کند ، زیرا نیازهای عرضه بر تقاضا غالب است.
طرح جزیره
این یک مدل سازمانی جدیدتر و نوآورانه است.
این نوع توزیع شامل نمایش محصولات مرتب شده روی سیستم عامل ها یا سایر پشتیبانی های واقع در نقاط مختلف سوپرمارکت است. به طور کلی ، این مدل در فروشگاه های کوچک تخصصی ، یا در مغازه های ویژه برای نمایش اقلام کوچک وجود دارد و جنبه شخصی سازی شده ای را برای تجارت فراهم می کند.
جنبه مثبت این مدل آزادی بیشتر برای مشتریانی است که مسیری رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد و به آنها امکان می دهد تمام محصولات مرتب شده در مناطق همگن را مشاهده کنند. این چیدمان باعث می شود مشتری از بازدید از کل فروشگاه بی روح شود و با توجه به اینکه محصولات متناسب با نوع نیاز آنها باشد ، خریدهای بدون برنامه تشویق می شوند. علاوه بر این ، این مدل واقعاً برای مشتریان ارزش قائل است و نیازهای آنها را کاملاً برآورده می کند.
نکات منفی عبارتند از :
- بهینه سازی فضای کمتری در مقایسه با طرح شبکه ، از آنجا که با همان سطح می توان قفسه های کمتری را قرار داد
- هزینه های تدارکات بالاتر ، به ویژه از نظر مدیریت و سازمان قفسه ها.
طرح مسابقه (یا حلقه)
این مدل در طراحی سوپرمارکت کمتر رایج است.
این شامل یک راهرو اصلی حلقه ای است که از ورودی به صندوق های نقدی می رود و بر یک مسیر پیرامونی تأکید می کند و به مشتریان امکان می دهد همه بخش ها را مشاهده کنند. مسیر اصلی کل سطح فروشگاه را اشغال می کند ، در حالی که مسیرهای ثانویه برای جلوگیری از ازدحام در چند نقطه سازمان یافته اند.
طرح جریان آزاد
سیستم های جریان آزاد به عنوان ساده ترین نوع چیدمان فروشگاه در نظر گرفته می شوند ، چیدمان های مختلفی را ترکیب می کنند و مزایای بسیاری دارند. الگوی مشخصی وجود ندارد ، بنابراین این نوع چیدمان بیشترین خلاقیت را در اختیار شما قرار می دهد ، جایی که به طور معمول طرح بندی شبکه با یک طرح نوآورانه جزیره ای ادغام می شود و خریداران را تشویق می کند تا ضمن افزایش خریدهای تکان دهنده ، به هر جهتی بروند.
هنگام طراحی یک سوپرمارکت ، یک چیدمان مناسب فروشگاه می تواند هم برای مصرف کننده و هم برای خرده فروشی سودمند باشد و برای عملکرد کلی فعالیت تجاری بسیار مهم است ، به خصوص اگر همراه با اندازه صحیح در نظر گرفته شود.
ابعاد و نکات طراحی دکوراسیون سوپرمارکت
چندین مقررات ملی و محلی در مورد ابعاد مربوط به طراحی یک سوپرمارکت وجود دارد.
در زیر برخی از اندازه گیری های تقریبی فروشگاه را ارائه داده ایم ، اما باید همیشه به استانداردهای محلی خود مراجعه کنید.
- ارتفاع برای محل های تازه ساخته شده 00 3.00 متر (118.11 اینچ)
- ارتفاع برای محل های قبلی 2.70 متر (106.29 اینچ) ؛
- حداقل ارتفاع مسیرهای اضطراری و خروجی - 2.00 متر (78.74 اینچ) ؛
- مسیرهای خروجی و اضطراری باید از هر گونه مانعی پاک باشد.
- عرض درب اضطراری 80 0.80 متر (31.49 اینچ) - اندازه بستگی به سطح اولیه جمعیت دارد.
- امکانات رختکن و توالت را برای کارکنان فراهم کنید.
- مساحت طبقه متوسط میزان خرده فروشی / 2/3 سطح فروشگاه
- حداقل ارتفاع بالای و زیر میزان مزرعه 2.40 m متر (94.48 اینچ) (ارتفاع متوسط 20 2.20 متر / 86.61 اینچ برای سقف های شیب دار) ؛
- عمق میزانسن ≤ 2.5 برابر پایین تر از اندازه گیری قد که قبلاً مشخص شده است.
با توجه به عرض راهرو بین ردیف های قفسه ها ، در نظر گرفتن فضای کافی که مشتریان را قادر به توقف و توجه به محصولات حتی در صورت ازدحام بیش از حد کند ، مفید است.
ابعاد کلی خریداران و اثاثیه منفرد که باید در نظر گرفته شود :
- خریدار در راهرو قدم زدن - 0.60 - 0.90 متر (23.62 در - 35.43 در)
- خریدار ایستاده در مقابل قفسه ها - 0.75 - 0.90 متر (29.52 اینچ - 35.43 اینچ)
- خریدار با واگن برقی - 0.75 - 0.90 متر (29.52 اینچ - 35.43 اینچ)
- فرد دارای ویلچر 90 0.90 متر (35.43 اینچ)
- عرض رک نمایشگر - 0.80 متر (31.49 اینچ)
- عرض کابینت چیلر - 0.90 متر (35.43 اینچ)
- عرض واحد یخچال - 1.40 متر (55.11 اینچ)
- عرض شمارنده اغذیه فروشی - 1.20 - 1.40 متر (47.24 - 55.11 اینچ)
- عرض قفسه - 0.80 متر (31.49 اینچ).
با رعایت این نکات قادر خواهید بود یک محیط عملکردی و تجربه خوبی از مشتری ایجاد کنید.
نحوه طراحی یک سوپرمارکت : یک مثال عملی
مثالی که این هفته آماده کرده ایم پروژه سوپرمارکت کوچکی است که دقیقاً در طبقه همکف یک ساختمان مسکونی در یک بافت شهری ساخته شده است.
مساحت کل محوطه تقریباً 300 مترمربع (11811 in2) است که در یک سطح توسعه یافته و در عملکردهای مختلفی سازماندهی شده است که در زیر لیست خواهد شد.
فضای داخلی اتاق برای ایجاد مسیری به شکل "U" طراحی شده است تا به مشتری امکان مشاهده هرچه بیشتر محصولات را بدهد. به همین دلیل ، ورودی و خروجی در یک طرف قرار دارند.
چرخ دستی ها در ورودی در فضای خاصی قرار دارند. مسیر مشتری در امتداد راهروهایی قرار می گیرد که در 6 ردیف موازی به عرض 1.80 متر (عرض 70.86) قرار گرفته اند و در آن محصولات مختلف برای فروش مرتب شده اند.
در پشت ، پیشخوان اغذیه فروشی ها را مشاهده می کنید که اندازه آن برای اطمینان از فضای راحت کارمندان است. پشت پیشخوان سالمی ، در پشت ساختمان و از بقیه مغازه جدا شده ، محل کارمندان ، یعنی انبار ، یک دفتر کوچک ، اتاق تعویض و توالت ها وجود دارد.
در انتهای مسیر ، میزهای نقدی مستقیماً به سمت خروجی قرار می گیرند تا بتوانند خروج مشتریان را تسهیل کنند و از ایجاد ترافیک غیر ضروری جلوگیری کنند.
5 ایده زیبا در طراحی سوپرمارکت
منبع : https://biblus.accasoftware.com/en/how-to-design-a-supermarket-the-technical-guide